MOTOCROSSER FLIPT VAN 170 METER HOGE KLIF IN AVORIAZ

De Fransman Tom Pages opende het skiseizoen in Avoriaz in stijl. De freestyle motocross-kampioen sprong er van een 170 meter hoge klif en combineerde een dubbele frontflip met een parachutesprong... Om daarna gewoon weer op zijn motor te stappen en verder te rijden. Ongezien!

A man with a plan. De Fransman Tom Pages (36) verlegt al jaren grenzen in freestyle motocross en is dus gewend aan flink wat air time. Maar nog nooit van dit kaliber natuurlijk. In het Franse skioord Avoriaz stuurde hij zijn aangepaste motor aan exact 80 kilometer per uur over een 7 meter hoge schans van een 170 meter hoge klif. Hij combineerde de sprong van maar liefst 55 meter ver met een dubbele frontflip en haalde in vrije val - nog steeds op zijn motor - een snelheid van 150 kilometer per uur. Daarna trok hij eerst de parachute van zijn motor open via een speciale knop op het zadel, gevolgd door zijn eigen parachute. Hij landde 30 seconden later veilig naast zijn motor, trapte die in gang en reed de zonsondergang tegemoet. Say what?

"Het moeilijkste was iets wat je in de video niet kan zien: rekening houden met de wind. Ik kon en mocht echt niets aan het toeval overlaten. De laatste vijf dagen voor de spong draaiden enkel om veiligheid en mentale voorbereiding. Totale controle is een must. Over elk detail was nagedacht. Ik was al jaren met dit concept bezig en werd bijgestaan door echte pro's als skydivers Fred Fugen en Stéphane Zunino. Dit is zoveel meer dan een coole trick. Dit is creëren. Het uitwerken van een idee en de uitdaging aangaan, zowel fysiek als mentaal." - Tom Pages

Vleugels

Het Franse skiresort Avoriaz doet wat met een mens. Vorig jaar gooide speedrider Valentin Delluc er grote ogen met een waanzinnige video. Nu was het aan Tom Pages ​ om er grenzen te verleggen. Dat doet hij op zijn motor al jaren aan een stuk. Met als gevolg een prijzenkast om u tegen te zeggen. Vijf keer goud op de X games bijvoorbeeld. En meerdere keren het iconische Red Bull X-Fighters. Maar ook parachutespringen heeft hij duidelijk onder de knie.

"Ik ben echt al lang met parachutespringen bezig. Stap voor stap. Eerst trainen in een windtunnel en vanaf 2015 ook echt skydiven met Soulflyers Vince Reffet en Fred Fugen. Daarna volgde BASE jumping uit een helikopter en van een brug op Reunion Island met pionier Loïc Jean Albert. Daarna volgde mijn eerste klif. Daar klikte het: hoe zou het zijn om dit te doen op een motor? In 2020 trok ik naar Dubai om dit verder uit te werken, maar Covid-19 gooide roet in het eten. Maar dankzij heel veel hulp van de fantastische mensen rond mij ben ik er eindelijk in geslaagd mijn droom te verwezenlijken." - Tom Pages

Persinfo