SPEEDRIDER WERVELT DOOR AVORIAZ IN ADEMBENEMENDE VIDEO

Van sliden op de kabel van de stoeltjesliften tot wall rides op de metershoge hotels. Speedrider Valentin Delluc verovert het verlaten ski resort Avoriaz met zijn glider én ski's!

Speedriding is een indrukwekkende vorm van paragliden. De glider is kleiner en wendbaarder, waardoor de piloot veel hogere snelheden ontwikkelt. Vlak boven de grond trouwens, dus ski's zijn meer dan handig. Een van de grote namen uit de sport? Valentin Delluc. De Fransman suist in zijn laatste video 'From Avoriaz With Love' door het verlaten ski resort. Inclusief slides op de kabels van de stoeltjesliften, wall rides op de muren van de hotels en zelfs een freestyle ski-intermezzo. Dat daar heel wat voorbereiding en training aan te pas kwamen, spreekt voor zich. Het resultaat is een betoverende video.

"Ik ken het resort al sinds ik een kind was, en ik heb altijd het idee gehad om hier een project uit te werken. Ik vloog hier al in 2016 en voelde het potentieel. Door de lockdown was het ski resort verlaten, dus qua timing ideaal." ​ - Valentin Delluc

Niet zomaar

In 'From Avoriaz With Love' haalt Valentin Delluc echt alles uit de kast: sliden op de kabels van de stoeltjesliften, barrels, touches en wall rides. "Ik heb veel aan freestyle gedaan toen ik jonger was en ik wilde die kant naar het speedriden brengen", zegt hij.

Natuurlijk eisten zijn grootse plannen een zeer specifieke voorbereiding, zowel qua training als logistiek. "Er waren heel wat machines en mankracht nodig om alle modules te bouwen", bevestigt hij. "Gewoonlijk opereer ik in een natuurlijke omgeving, dus dit vergde meer organisatie. Van de juiste toestemmingen tot nauwkeurig plannen en testen. Ik maak al sinds januari oefenvluchten om te kunnen weten waar we de kickers en muurstukken moesten plaatsen."

"Qua training was het ook anders dan anders. Veel tricks wou ik al jaren doen, maar had ik nog nooit de kans voor gekregen. Ik moest dus veel oefenen. Hoe ik zou aanvliegen en de obstekels zou raken, om er zeker van te zijn dat ik genoeg snelheid had om op de kabels te kunnen sliden bijvoorbeeld. Ik heb dat deel van mijn kunnen serieus opgepoetst en me meer op techniek geconcentreerd dan normaal."

Wervelwind

Die slide op de kabels van de stoeltjeslift is indrukwekkend, maar niet wat voor de meeste problemen zorgde. "De wall ride was erg spannend omdat ik niet wilde dat mijn glider vast kwam te zitten", zegt Valentin Delluc. "Er was een balkon boven het muurstuk dat we hadden geplaatst, en ik moest mijn zeil echt naar de zijkant duwen zodat het er niet aan zou blijven vasthaken. Het was vrij technisch en ik moest heel precies zijn om niet te missen. Ik heb op rotswanden geoefend, maar pas in Avoriaz zelf lukte het volledig."

Een andere parameter waarmee rekening moest worden gehouden, is de wind. "In het speedriden is wind uiterst belangrijk. In het hooggebergte zijn er soms windsnelheden van 30 km/u, maar aangezien alles min of meer glad is en er geen gebouwen staan, is het mogelijk om dat te beheersen. Hier was het al aan 10 km/u zeer turbulent. Focus dus, en een goede voorbereiding. Missie volbracht!"

PERSINFO - NIET VOOR PUBLICATIE

Beelden hieronder, gratis voor gebruik mits vermelding van de credits (Red Bull Content Pool)

Full video: https://www.redbullcontentpool.com/international/CP-V-30709