WERELDPRIMEUR: TRIPLE FLAIR OP BMX

De Brit Kieran Reilly pakte gisteren zwaar uit. Als eerste atleet ooit landde hij een triple flair op zijn BMX. Dat zijn drie backflips en een halve twist. Niet zonder slag of stoot natuurlijk, want het kostte hem maar liefst 8 maanden proberen. Check. Die. Video!

Nog maar 20 jaar is hij, Kieran Reilly. Maar als rising star in de BMX scene blijft hij de grenzen van de sport verleggen. Zoals gisteren bijvoorbeeld, toen hij als allereerste atleet ooit een triple flair landde op zijn BMX. Dat deed hij in Asylum Skatepark in Nottinghamshire na afzet van een custom ramp om exact de juiste snelheid te halen. Wat volgde waren drie backflips en een twist van 180°. Kieran deed er maar liefst 8 maanden over om de trick te landen. Het resultaat is indrukwekkend.

"Ik probeer constant om bestaande tricks te upgraden, te laten evolueren. Ik had echt mijn zinnen gezet op die triple flair. Tijdens het draaien is alles een blur. Je probeert vaste punten te spotten zoals het plafond of de foam pit of de landing om je rotaties te tellen. Je moet er echt je hoofd bijhouden. Het draait om focus en controle. Eenmaal ik die drie flips onder de knie had, ging het vrij vlot. Ik ben echt stoked!" - Kieran Reilly

BEKIJK/DOWNLOAD HIER DE TRIPLE FLAIR VAN KIERAN REILLY!

Behind the scenes

Kieran begon in mei met proberen. Niet direct op een harde ramp natuurlijk, maar eerst met landing in een zachte foam pit om zijn val te breken. Ook aan de quarter pipe waarop hij startte moest gesleuteld worden. Die moest hoger om meer snelheid te kunnen maken, essentieel om genoeg airtime te hebben voor die drie flips.

"Ik bracht de eerste dagen door in de foam pit. Eerst de flips, dan de twist en dan de landing. Dagenlang opnieuw proberen dus. Tot alles goed ging. Pas dan gingen we voor het echte werk. Dat is een compleet andere mindset. Je rolt die afzet naar beneden met het idee van 'you just did it in the foam pit' maar het is toch anders. Het is echt iets mentaal. Je grenzen verleggen, die focus bewaren. En dan lukt dat plots. Wow!" - Kieran Reilly

Persinfo