LANDGENOOT HELEMAAL KLAAR VOOR EERSTE DAKAR RALLY

Snelheid, skills en talent. Als lid van het Red Bull Off-Road Junior Team verovert onze landgenoot Guillaume de Mevius 's werelds meest uitdagende terreinen in zijn buggy van Belgische makelij. Next up? De legendarische Dakar Rally!

De mythische Dakar Rally start op 2 januari 2022 in Saudi-Arabië. Het is meer dan een race natuurlijk. De uitputtingsslag tussen mens, motor en genadeloos terrein spreekt al decennia tot de verbeelding. Ook dit jaar tekenen alle grootheden present: Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres, Nasser Al Attiyah... Maar ook België is goed vertegenwoordigd. Guillaume de Mevius staat samen met zijn copiloot Tom Colsoul te trappelen voor zijn allereerste Dakar Rally. En dat in een Belgische buggy: de OT3 by Overdrive. "Mijn doel voor mijn eerste Dakar is finishen!"

BEKIJK DOWNLOAD HIER DE NEWSCUT EN HET INTERVIEW MET GUILLAUME DE MEVIUS

"Mijn vader heeft zeven keer de Dakar Rally gereden. Hij was de beste Belg in zijn categorie. Ik kijk enorm naar hem op, maar wil minstens beter doen. Ik heb dit jaar twee races met het Red Bull Off-Road Junior Team gereden en veel ervaring opgedaan. De Dakar Rally is natuurlijk iets speciaals. Het is een enorme uitdaging. Lang, want ik ben gewend aan races van een vijftal dagen. Brutaal ook, want het terrein is genadeloos. Je betaalt voor elke fout. Maar ik denk stap voor stap en ik wil elke dag leren. En genieten van de wedstrijd natuurlijk." - Guillaume de Mevius

Evenwicht

"Een goede piloot moet dezelfde mentaliteit hebben als alle andere atleten die op het hoogste niveau willen presteren. Je moet vastberaden en gemotiveerd zijn, mislukkingen kunnen accepteren en weer kunnen opstaan om door te gaan. Je moet ook een goed evenwicht vinden tussen het fysieke en het mentale, tussen een goede voorbereiding van het lichaam én van je geest. Het zijn altijd de details die het verschil kunnen maken. Dat mag je nooit uit het oog verliezen. Om een goede piloot te zijn, moet je kunnen observeren en luisteren, je kunnen aanpassen en op korte tijd veel info kunnen verwerken. Als je dat allemaal kan samenbrengen, dan zit het goed!" - Guillaume de Mevius

Twee keer België

Guillaume staat in Saudi-Arabië aan de start in zijn vertrouwde OT3 by Overdrive. Met zes versnellingen, een cilinderinhoud van 1000 cc en maar liefst 177 pk onder de motorkap mag je dat gerust een echt zandmonster noemen. Bovendien is de OT3 net zoals zijn piloot op en top Belgisch!

"De OT3 by Overdrive is het perfecte wapen voor de Dakar Rally. Echt supersnel. Overdrive is in 2007 opgericht door Jean-Marc Fortin en mijn vader. Het is een officieel Toyota-team met heel wat ervaring in rally-raid. Ze zijn gevestigd in Wallonië, in Villers-le-Bouillet. Voor mij is het geweldig om te kunnen samenwerken met een lokaal team dat ik uiteindelijk als een familie beschouw. Ondanks het aantal medewerkers heerst er toch nog een echte familiesfeer. Iedereen heeft er z'n eigen plaats en speelt er een belangrijke rol. Zij hebben de OT3 gemaakt tot wat hij nu is: een fantastische machine!" - Guillaume de Mevius

Persinfo