KORTRIJKSE SIMON VERTEGENWOORDIGT BELGIË IN MUMBAI!

De beste b-boy van België trekt van 7 tot 9 november 2019 naar de Red Bull BC One World Final in India om zich te meten met de wereldtop breakdance.

In maart 2019 wonnen de Kortrijkse Simon Dejaegere en de Antwerpse Camine Van Hoof de Belgische finale van de grootste breakdance-competitie ter wereld: Red Bull BC One. Hun prijs was een ticket naar de wereldfinale in Mumbai in India. Daar battlen de allerbeste b-boys en b-girls uit meer dan 30 landen één tegen één om eeuwige roem en de titel van beste b-boy of b-girl ter wereld. En omdat breaking in 2024 meer dan waarschijnlijk een nieuwe Olympische discipline wordt, staat er natuurlijk heel wat op het spel.

B-boy Simon: "Belgische scene is een aan opmars bezig!"

"Ik ben trots dat ik België mag vertegenwoordigen op de Red Bull BC One World Final en neem die taak serieus op. Ik wil het zo goed mogelijk doen, en bijdragen aan de stijgende lijn die de Belgische breaking scene aan het afleggen op vlak van herkenning en erkenning wereldwijd. Ik voel veel steun van b-boys en b-girls hier in België, en dat vind ik echt cool."

B-boy Simon

"Ik verwacht een cultuurshock in India en heb daar echt zin in. Alhoewel ik besef dat mijn vrije tijd eerder beperkt zal zijn hoop ik toch wat van Mumbai te kunnen zien. Ik mocht in 2015 ook al deelnemen aan de Red Bull BC One World Final in Rome. Dat was echt top. Je ontmoet zoveel mensen daar, en ziet zoveel mensen terug. Ik heb weet van een aantal vrienden die zich kwalificeerden in andere landen, dus het wordt cool om hen terug te zien in India."

"Wat ik vooral wil doen is mijn eigen stijl overbrengen. Op een rustige gecontroleerde manier. Ik wil mijn tijd nemen en genieten van het moment met het besef dat ik iedereen die tegenover me staat naar huis kan sturen. Let's do this!"

Bekijk/embed de final battle van Simon op de Red Bull BC One Belgium Cypher hier!

Simon tijdens de Red Bull BC One Belgium Cypher

Red Bull BC One?

Spectaculaire tricks, harde power moves, ongeziene flips en crazy locks. Red Bull BC One is de grootste one-to-one breakdance-competitie ter wereld. Elk jaar schrijven duizenden dansers zich in met als doel de nationale finale te winnen en zich zo te plaatsen voor de wereldfinale, waar ze zich willen kronen tot beste b-boy of b-girl van de wereld.

Voor ze het grote podium - met de top 16 b-boys en top 4 b-girls - mogen betreden moeten Camine en Simon eerst afrekenen met hun concurrenten in de Last Chance Cypher op donderdag 7 november. De grote finale voor de b-girls vindt diezelfde dag plaats, en op zaterdag 9 november strijden de overgebleven b-boys om de felbegeerde titel. ​

Persinfo - Niet voor publicatie

- Simon is beschikbaar voor interviews.
- Beelden hieronder, vrij voor gebruik.
- Video: https://www.redbull.com/be-nl/videos/bc-one-2019-final-battle

Karel Voet