KIJK ONDER DE MOTORKAP VAN ONZE BELGISCHE DAKAR BUGGY

Guillaume de Mevius en zijn OT3 by Overdrive zijn helemaal klaar voor de Dakar Rally. Zin om een kijkje te nemen onder de motorkap van onze tricolore duinspringer? Let's go!

De Dakar Rally dit jaar? Dat is 8375 kilometer aan Saudi-Arabisch zand, zand en nog eens zand. Waarvan 4258 kilometer verspreid over 12 getimede stages. Met een proloog in Jeddah, de officiële start in Ha'il, een rustdag in Riyadh en de finish opnieuw in Jeddah. En Guilaume de Mevius die dag na dag alles op alles zet in zijn OT3 by Overdrive natuurlijk. Een op en top Belgische piloot in een op en top Belgische wagen, want bij Overdrive Racing in Villers-le-Bouillet - de Belgische uitvalsbasis van het Red Bull Off-Road Junior Team - wordt stevig gesleuteld om alles klaar te krijgen voor de legendarische race. In hun workshop onder de motorkap kijken? Yes please!

BEKIJK/DOWNLOAD HIER 'INSIDE OVERDRIVE', EEN UNIEKE KIJK ONDER DE MOTORKAP VAN DE OT3 BY OVERDRIVE MET LANDGENOOT GUILLAUME DE MEVIUS.

Bekijk/download hier Inside Overdrive. Frans gesproken, ondertitels beschikbaar.
"Het is mijn eerste Dakar Rally, dus veel is nog onbekend. Ik probeer het te bekijken als één lange race. Ik moet nog veel leren, dus de eerste rit zal eerder zijn om te kijken hoe alles in zijn werk gaat. Op basis daarvan kan ik dan mijn strategie bepalen voor de volgende ritten. Veel hangt af van hoe de race verloopt. Als ik merk dat het mogelijk is om in een goede positie te eindigen, dan zal ik er alles aan doen om die ook te behalen. Wie weet halen we zelfs het podium? We zullen zien wat het geeft als ik in Saoedi-Arabië ben... Maar wat er ook gebeurt: ik ben klaar om door de woestijn te knallen, net zoals mijn OT3." - Guillaume de Mevius

België boven

Guillaume staat in Saudi-Arabië aan de start in zijn vertrouwde OT3 by Overdrive. Met zes versnellingen, een cilinderinhoud van 1000 cc en maar liefst 177 pk onder de motorkap mag je dat gerust een echte zandvreter noemen.

"De OT3 by Overdrive is het perfecte wapen voor de Dakar Rally. Echt supersnel. Overdrive is in 2007 opgericht door Jean-Marc Fortin en mijn vader. Het is een officieel Toyota-team met heel wat ervaring in rally-raid. Ze zijn gevestigd in Wallonië, in Villers-le-Bouillet. Voor mij is het geweldig om te kunnen samenwerken met een lokaal team dat ik uiteindelijk als een familie beschouw. Ondanks het aantal medewerkers heerst er toch nog een echte familiesfeer. Iedereen heeft er z'n eigen plaats en speelt er een belangrijke rol. Zij hebben de OT3 gemaakt tot wat hij nu is: een fantastische machine!" - Guillaume de Mevius

Twee generaties

Guillaume staat in Saudi-Arabië voor het eerst aan de start van de Dakar Rally. Al is hij niet de eerste de Mevius natuurlijk. Zijn vader Grégoire de Mevius nam zeven keer deel aan de mythische uitputtingsslag en won enkele stages. Hij heeft vertrouwen in het kunnen van zijn zoon, maar kan het toch niet laten om nog wat laatste tips te delen.

"Ik heb enorm veel vertrouwen in het kunnen van Guillaume. Hij kan echt goed rijden. Hij voelt het. Maar de Dakar Rally is niet zomaar een race natuurlijk. Het is aan marathon. Geen drie dagen aan topsnelheid, maar een uitputtingsslag. En dat is een andere aanpak, zowel fysiek als mentaal. 400 kilometer focussen is niet vanzelfsprekend, want het kleinste foutje kan enorme gevolgen hebben. Altijd rustig blijven dus, en blijven nadenken. Ook als er iets verkeerd loopt. Niet gehaast handelen, maar de impact van je beslissingen inschatten. Als ik dit nu snel snel oplos, kom ik dan binnen 20 kilometer weer in de problemen? Guillaume moet ook zijn lichaam sparen. Vooral je rug krijgt het hard te verduren. Rusten en luisteren naar je lichaam. Zo haal je de finish." - Grégoire de Mevius
Bekijk/download hier het dubbelinterview met Guillaume en Grégoire de Mevius.

Persinfo