B-GIRL MADMAX KLAAR VOOR WERELDFINALE: "BREAKING IS ECHT TOPSPORT"

Onze landgenote Maxime 'B-girl Madmax' Blieck trekt op zaterdag 6 november 2021 naar het Poolse Gdansk voor de prestigieuze Red Bull BC One World Final! Breaking op het allerhoogste niveau dus, live te volgen online én op groot scherm in Gent!

Onze landgenote Maxime 'B-girl Madmax' Blieck (22) hoort bij de allerbeste breakers ter wereld. Ze trekt volgende week naar het Poolse Gdansk voor de Red Bull BC One World Final, de spectaculaire apotheose van de belangrijkste 1vs1 breaking-competitie ter wereld. Ze wil er beter doen dan haar tweede plek van vorig jaar en traint al maanden keihard om er helemaal te staan. Je mist geen seconde van haar battles tegen andere wereldtoppers op zaterdag 6 november 2021 vanaf 18 uur op redbull.be/bcone én de YouTube-pagina van Red Bull BC One.

"De b-girl line-up is héél interessant. Alle heavy hitters zijn er dit jaar bij. Als je wint, mag je jezelf dus echt de champ noemen. De Red Bull BC One World Final is super big. Echt het van het in de breaking scene. Het is niet voor iedereen weggelegd om op dit podium te staan. Mijn bedoeling is vooral om als een 'vernieuwde' versie van mezelf op het podium te komen, om m'n art te tonen. Op dit moment zelf zie ik elke battle eigenlijk als een final battle. Je moet voor iedereen opletten, en da's net positief. Toen ik vorig jaar de Red Bull BC One E-Battle won, hoopte ik al op zo'n harde line-up, want dit is de perfecte maatstaf. Als je dan wint, mag je jezelf wel écht de champ noemen. Ik heb keihard getraind en ik heb me meer gefocust op het perfectioneren van mijn techniek. Daardoor heb ik in de aanloop heel consistent een plek in de top 3 kunnen halen tijdens grote battles en heb ik JBL Unbreakable zelfs gewonnen." - B-girl Madmax

Topsport

"Breaking is echt topsport. Er komt heel veel fysieke inspanning en vooral kracht bij kijken waar je je lichaam goed op moet voorbereiden. Veel en vooral goed trainen en opwarmen is essentieel als je een topniveau wil bereiken. Breaking is tegelijk ook een hele cultuur. Het is the best of both worlds. Je kan makkelijk in een ander land gaan trainen en daar nieuwe mensen leren kennen. Er is een hele community rond breaking, en dat maakt het net zo cool." - B-girl Madmax
"Dat breaking in 2024 een Olympische discipline wordt, vind ik natuurlijk heel cool. Ik ben blij dat het nu wordt gezien als de topsport die het is, door breakers zelf en door de rest van de wereld. Nu er meer geïnvesteerd wordt in de sport, krijgen heel wat getalenteerde breakers de kans om zich professioneel te ontwikkelen, ervaring op te doen in het buitenland en echt een topniveau te halen. Veel dansers verdienen het echt om zich te kunnen laten zien in de internationale scene. Heel concreet betekent dit voor mij dat ik nu terecht kan in een topsportcentrum voor trainingen en voorbereiding op zware competities. Ik train er samen met de gymnasten die daar het hele jaar door zitten, en je merkt echt wel het verschil in levensstijl." ​ - B-girl Madmax

Drie Belgen!

B-girl Madmax reist trouwens niet alleen naar Polen. B-boy Lucky uit Charleroi en b-girl Kato uit Mechelen wonnen begin dit jaar de Red Bull BC One Cypher Belgium - de Belgische qualifier voor de wereldfinale - en mogen hun skills showen in de Last Chance Cypher op donderdag 4 november 2021. De beste vier van die competitie krijgen ook een spot in de grote finale op zaterdag 6 november. Fingers crossed, want wie weet staan er straks 3 Belgen op het allergrootste breaking-podium ter wereld.

Mis geen seconde

De Red Bull BC one World Final kan je live volgen op tal van manieren. Online natuurlijk, maar ook op de gratis watch party bij Together We Stand in Gent. Daar komen tal van breakers en vrienden van B-girl Madmax samen om haar aan te moedigen.

• Donderdag 4 november 2021 - 20u tot 22u // Last Chance Cypher met Lucky en Kato // Livestream op redbull.be/bcone
  • Zaterdag 6 november 2021 - 18u tot 22u // Red Bull BC One World Final met al sowieso B-girl Madmax // Livestream op redbull.be/bcone
  • Zaterdag 6 november 2021 - 17u tot 23u // Gratis watch party bij Together We Stand in Gent met drinks, pizza en de Red Bull BC One World Final op groot scherm.

Line-up

B-girls: Madmax (BE), Sidi (GRE), San Andrea (FR), Paulina (POL), Ami (JAP), Logistx (USA), Kastet (RUS), Yell (KOR), Luma (COL), Ram (JAP), Carito (ARG), Nadia (RUS) + 4 Last Chance Cypher Winners

B-boys: Sunni (UK), Zoopreme (DEN), Lagaet (FR), Thomaz (POL), TawfiQ (FR), Xak (ESP), Wild Jerry (BLR), Shigekix (JAP), Phil Wizard (CAN), Flea Rock (USA), Bart (BRA), Gun (RUS) + 4 Last Chance Cypher Winners

PERSINFO - NIET VOOR PUBLICATIE